اهمیت رشد و توسعه‌ی فردی و خودبهسازي، سن و سال شما مهم نیست

از زمانی که ما جوان بودیم ، به ما گفته شده در زمینه‌ی تحصیلات عالی پيشرفت، و بر روی گرفتن نمرات خوب و موفقیت درآزمون‌ها تمرکز کنیم. در مدارس و دانشگاه‌ها، یادگیری بیشتر به سمت گذراندن دوره‌های دانشگاهی هدایت می‌شود، اما در مورد جنبه‌هایی مانند خودبهسازي و رشد و توسعه‌ي‌ فردی که نقشی به همان اندازه مهم در زندگی مردم ایفا می‌کند، چه آموزش هایی وجود دارد؟

اهمیت خودبهسازي به خودی خود اغلب نادیده گرفته می‌شود. ما به راحتی نقص و کاستی‌های خود را مخفی و از روبرو شدن با آن‌ها خودداری می‌کنیم و یا فقط از ناآگاهی خود خوشحال هستیم . حقیقت این است که شما هر چه دورتر بدوید، یا در غار عمیق‌تری فرو روید، نمی‌توانید از خودتان بگریزید؛ چون زمانی فراخواهد رسید که تمام آن احساسات حل‌نشده به سطح می آیند و شما را غافلگیر نموده یا از پا در می‌آورند.

خوب، چه کار باید انجام دهید؟ آگاهانه شروع به خودآگاه‌تر شدن نمایید، افکار ، احساسات و پاسخ‌های خود را مشاهده و تصمیم بگیرید که خودبهسازي را تبدیل به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی خود کنید.

همان‌طور که یادگیری هرگز نباید متوقف شود، همین مسأله برای خودبهسازي نیز صادق است. ایده‌ی ما باید بر روی خوبهسازي مستمر در هر مرحله از زندگی ما متمرکز باشد و به نسخه‌های بهتری از خودمان تبدیل شویم.

در اینجا ۱۲ دلیل وجود دارد که چرا خودبهسازي صرف‌نظر از سن شما مهم است :

  1. افزایش خودآگاهی‌ :

ما زمان زیادی را صرف شناخت افراد دیگر  و حل مسائل آن‌ها می‌کنیم. اگر همان زمان را صرف شناخت خودمان می‌کردیم، همه چیز بسیار متفاوت‌تر می‌شد. این‌طور نیست؟

اولین مرحله‌ي خودبهسازي مستلزم آن است که خودآگاه‌تر شوید و خودتان را بهتر بشناسید. این باعث می‌شود که شما خودتان را مورد پرسش قرار دهید و با واقعیت روبرو شوید، هرچند ممکن است دشوار باشد.

 

 

خودآگاهی یک سفر مداوم است – با پیشرفت زندگی ، شما با تجربیات و چالش‌های مختلفی مواجه می‌شوید، که شما را نسبت به شخصیت، افکار و احساسات‌تان بیشتر آگاه می‌کند. بنابراین، برای اینکه در مسیر رشد فردی قرار بگیرید، مهم است که هرگز ارتباط با خودتان را از دست ندهید .

  1. تقویت نقاط قوت :

خودبهسازي به شما این امکان را می‌دهد که نقاط قوت شخصی خود را مشخص و روی آن‌ها برنامه‌ریزی و از آنها استفاده کنید. از روابط تا مشاغل- دانستن نقاط قوت‌تان در هر حوزه‌ای از زندگی شما مهم است .

این شناخت از آنچه به دنبال آن هستید و زمینه‌ای که به احتمال زیاد در آن درحال رشد و موفقیت و برتر هستید، درک بهتری به شما می‌دهد. این شناخت به شما کمک می‌کند اهداف زندگی خود را تعیین و آن‌ها را تحقق بخشید. به‌هرحال، شما تنها زمانی می‌توانید آنچه می‌خواهید را به دست آورید، که بدانید چه می‌خواهید .

با پرورش و برنامه‌ریزی و استفاده از نقاط قوت‌تان، احتمال بیشتری وجود دارد که به موفقیت دست یابید و به سمت شکل دادن به زندگی شادتر و پربارتر حرکت کنید.

  1. غلبه بر نقاط ضعف :

در حالی که شناسایی نقاط قوت جنبه مهمی از خودبهسازي است، بنابراین کنار‌آمدن با نقاط ضعف خود نیز اهمیت دارد. از آن‌ها شرمنده نباشید، به آن‌ها به عنوان حوزه‌های بهبود نگاه کنید. همه‌ي ما نقاط قوت و ضعف‌هايي داریم که شخصیت ما را شکل می‌دهند. همين نقص‌ها هستند که از ما انسان می‌سازند .

هدف بهبود خود باید فراتر از نقاط ضعفي باشد که شما را از دستیابی به عظمت بازمي دارد. نقاط ضعف خود را بپذیرید، مشخص کنید که از کجا ریشه می‌گیرند و به غلبه بر آن‌ها مصمم باشيد .

کار آسانی نیست، اما مسلما ً غیرممکن نيست. بگذارید سفر خودبهسازي هر نقطه‌ي ضعفي را به یک نقطه‌ي قوت تبدیل کند و فقط شما را رشد دهد.

  1. از منطقه‌ي امن (آسایش) بیرون بیایید :

منطقه‌ي « امن » مکان خطرناکی براي حضور است. حضور در آن مطمئنا ً احساس خوبی دارد، اما همچنین بیانگر ركود است و جایی که ركود وجود دارد، شما هرگز نمی‌توانید رشد پیدا کنید .

انتخاب نمودن كار بر روی بهسازي خود به شما کمک می‌کند که از منطقه‌ي امن خود خارج شوید. و به شما این امکان را می‌دهد که با ترس‌هاي خود روبرو شوید، چیزهای جدیدی را امتحان کنید، ریسک کنید و خودتان را به چالش بکشید. زمان‌هایی وجود خواهد داشت که شما جنبه‌ي جدیدی از شخصیت خود را کشف خواهید کرد، اما زمان‌هایی هم وجود خواهد داشت که شکست مي‌خورید .

اجازه ندهید این شکست‌ها شما را به زمین بزنند. این حقیقت که تلاش کردید بايد به شما انگیزه دهد که هرگز در فضاهای آشنا احساس رضايت نكنيد و خیلی راحت نباشید چون همان‌طور که می‌گویند، زندگی خارج از منطقه‌ي آسايش شما آغاز می‌شود .

  1. بهبود سلامت روان :

یکی از بزرگ‌ترین اهمیت‌هاي خودبهسازي، تاثیر مثبت آن بر سلامت روان است. وقتي بر روی خودتان کار می‌کنید، خود را بهتر مي‌شناسید و همين شناخت به شما امكان می‌دهد به شکلی مؤثرتر با افکار و احساسات خود برخورد کنید. شما کم‌کم متوجه مي‌شويد که چرا احساسات خاصی را تجربه می‌کنید و یاد می‌گیرید چگونه در طول زمان با آن‌ها مقابله کنید .

فردی که خودآگاه نیست و بر بهبود خود تمرکز ندارد، هیچ کنترلی بر واکنش‌های خود نخواهد داشت و اين موضوع می‌تواند منجر به استرس و اضطراب اضافي شود. انکار هرگز راه‌حل نیست .

  1. بهبود روابط :

زمانی که بر روی بهبود خود کار می‌کنید، به طور خودکار روابط خود را با اطرافیان خود بهبود خواهید بخشید. به عنوان مثال، اگر همیشه تندمزاجي و زودخشمگين شدن شما دلیل نگرانی در روابط‌تان بوده‌است، با کار کردن آگاهانه بر روی اين جنبه از شخصیت تان، یاد می‌گیرید چطور عصبانیت خود را كنترل کنید و آرام‌تر شوید . این تغییر مثبت در روابط شخصی و حرفه‌ای شما انعكاس يافته و آن‌ها را تقویت می‌کند .

کلید مبارزه با تعارضات و ایجاد روابط معنی‌دار در ابتدا با نگاه کردن به درون و توسعه خودتان آغاز می‌شود. علاوه بر این، زمانی که تلاش می‌کنید به فردي خودکفا تبديل شوید و تصویر مثبتی از خود داشته باشید، مجبور هستید روابط سالمی پرورش دهید.

  1. فاکتور انگيزه ‌بخشي :

تصور کنید که از یک کوه بالا می‌روید – هر مانعي که از آن عبور می‌کنید، به شما انگیزه می‌دهد که بالاتر بروید. همان قیاس در مورد خودبهسازی نيز صادق است. بر هر ترس و ضعفي كه غلبه مي‌كنيد به شما انگیزه می‌دهد تا به مسیر خودبهسازي ادامه دهید و بیشتر پیشرفت کنید و كامل‌تر شويد.

خودبهسازي و انگیزه دست به دست هم مي‌دهند. زمانی که خود را در حال توسعه به عنوان یک انسان می‌بینید، پر از خوش بینی و انگيزه شده و خودتان را به بهتر شدن ترغیب می‌کنید. این یک چرخه‌ی مداوم است که بایستی  سطوح انگیزش خود را حفظ کرده و به رشد مداوم متعهد بمانید.

۸٫   تصمیم‌گیری بهتر :

ما باید در هر مرحله از زندگی‌مان نیاز به تصمیم‌گیری داریم و هر تصمیمی پیامدهایی دارد. علاوه‎بر‌این، مسئله فقط تصمیم‌گیری نیست بلکه اعتمادبه‌نفسی است که تصمیم اتخاذ شده به همراه می‌آورد.

مهارت‌های تصمیم‌گیری خوب از جايگاه شفافيت، خودآگاهی و اعتمادبه‌نفس ناشی می‌شود که نتیجه مستقیم خودبهسازي است . زمانی که می‌دانید براي خروج از وضعیتي به چه چيزي نياز داريد و اهداف خود را بر اساس آن تعيين کنید ، می‌توانید تصمیمات بهتر و آگاهانه‌تری بگیرید .

۹ احساس هدفمندی :

تصمیم‌گیری به پیمودن مسیر خودبهسازی و توسعه فردی به زندگی شما هدف و معنا می‌بخشد. می‌پرسید این موضوع چرا تا این اندازه مهم است ؟ زیرا به شما کمک می‌کند بر روی اهداف زندگی خود متمرکز بمانید، به شما احساس زنده بودن می‌دهد و انگیزه شما را حفظ می‌کند. با نگه‌داشتن شما در مسیر درست، سلامت جسمی و روانی شما را بهبود می‌بخشد.

به کمک احساس هدفندی، یاد می‌گیرید همه‌ی چالش‌هایی را که در مسیر پیش می‌ااآ آیند را بپذیرید، زیرا چشمان شما را بر روی آنچه واقعا ً مهم است، دوخته‌ايد- ” تصویر بزرگ‌تر “.

۱۰.   وضوح بیشتر :

با وجود تمام عوامل حواس‌پرتي‌ که فرد توسط آنها بمباران می‌شود، رسیدن به حالت وضوح ذهنی كار دشواري است . با این‌حال ، زمانی که خودبهسازي را به هدف اصلي زندگی خود تبدیل نماييد، واقعي‌تر مي‌شويد و به‌هم ريختگي‌ها را از زندگی خود حذف می‌کنید .

کسب وضوح به شما اجازه می‌دهد متمرکز بمانيد و درگیر آنچه شما را از هدفتان دور می‌کند، نشوید . به عبارت دیگر ، لحظه‌های سردرگمي و بلاتكليفي وجود خواهد داشت ، اما به كمك تجربه و هم‌زمان با كسب وضوح در مورد زندگی خود ، تا حدي رشد خواهيد كرد كه بیشتر به خودتان اعتماد كنيد .

۱۱ ایجاد نگرش یادگیری :

افرادی که برروي خودبهسازي مستمر سرمایه‌گذاری می‌كنند، نگرش بسیار مثبتی نسبت به یادگیری دارند . این نشان می‌دهد که آن‌ها از کاستی‌های خود آگاه بوده و براي پیشرفت و بهبود خود،آماده‌ي دریافت بازخورد هستند .

آن‌ها برای رشد و موفقیت ، به جای ناديده‌گرفتن و فرار از مشکلات‌شان، درس گرفتن از اشتباهات خود را هدف قرار می دهند.

این ویژگی فوق‌العاده‌ای است، زیرا داشتن نگرش یادگیری در دستیابی به موفقیت مؤثر است

۱۲ پرورش عشق به خود :

در آخر مي‌رسيم اما اين بخش كم‌اهميت نيست، خودبهسازي عشق و شفقت به خود را پرورش می‌دهد . با دیدن رشد هر روز خودتان ، اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس خود را تقويت مي‌كنيد .

ممکن است بسیاری افراد اين بحث را داشته باشند که اگر خودتان را دوست دارید ، چرا باید تغییر کنید ، اما این درست نیست . خودسازي به اين معني نيست كه از سرنااميدي تغییر كنيد . اين موضوع بیشتر در مورد تمرکز بر آنچه که برای شما اهمیت دارد و غلبه بر هر مانع ذهنی است که امكان دارد شما را از رسیدن به بالاترین پتانسیل‌تان بازدارد.

نكته‌ي آخر

این سفر پربار خودبهسازی را با دیدی مثبت دنبال کنید. ایده این است که در طول مسیر بی انگیزه نشویم و امید خود را از دست ندهیم. در عوض باید مسئولیت کامل خود را به عهده بگیرید و تلاش کنید تا فراتر از تصورات از پیش تعیین شده خود که ممکن است شما را محدود کند، بروید و این تنها با خودبهسازي مداوم امکان پذیر است.

بنابراین ، چه شما یک فرد ۶۵ ساله بازنشسته و یا یک جوان ۲۶ ساله هستید که تازه شغل خود را شروع می‌کند – به یاد داشته باشید که همیشه در حال پیشرفت خواهید بود و هرگز پاياني درباره‌ي یادگیری در مورد خودتان وجود ندارد . این چیزی است که زندگی را هدفمند و سرگرم‌کننده می‌سازد.

نویسنده اَدِل بلین

ترجمه‌ی سحر فیضی

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط