مقایسه خود با دیگران: خوب یا بد؟

compare with others

یکی از رایج‌ترین و مخرب‌ترین عادت‌های زندگی این است که به شکل مستمر خود و زندگی‌مان را با دیگران مقایسه کنیم.

ما معمولا خود را با خانواده، همکاران، دوستان، همسایه‌ها و حتی سلبریتی‌های دنیای مجازی و گاهی هنرپیشه‌ها نیز مقایسه می‌کنیم.

امروزه صفحات مجازی محل نمایش زندگی روزمره تعداد زیادی از افراد و نشان دادن ظاهر لوکس، خوشبختی و روابط بی‌نقص زندگی آنها شده است.

نظریه مقایسه اجتماعی:

حدود هفتاد سال پیش روانشناس اجتماعی لئون فستینگر نظریه مقایسه اجتماعی را مطرح نمود.

طبق این نظریه تمایل انسان به مقایسه و ارزیابی خود طبیعی است. مقایسه‌ اجتماعی به ما کمک می‌کند خود و جهان اجتماعی اطراف‌مان و جایگاه خود را در محیط‌مان بهتر درک کنیم.

ما دائما خود را به شکل های گوناگون با دیگران مقایسه می‌کنیم و براساس نتایج این مقایسه احساس لذت یا رنج می‌کنیم.

فرض کنید در یک باشگاه ورزشی عضو هستید، مقایسه عملکرد خود با افراد موفق و قهرمان رشته ورزشی‌تان به شما کمک می‌کند که عملکرد خود را ارزیابی نموده و تلاش خود را افزایش دهید تا بتوانید به سطح بالاتری از عملکرد و نتایج دست یابید.

اما عادت به مقایسه اجتماعی به مرور باعث ایجاد خشم، حسادت، نشخوارهای ذهنی و احساس ناامنی می‌شود، همچنین احساس کفایت و خودارزشمندی و اعتمادبنفس افراد را نیز کاهش مي‌دهد و شادماني افراد را تخريب مي‌كند.

بنابر نظريه سونجا ليوبوميرسكي يكي از عوامل تضعيف يا تخريب شادماني انسان در زندگي، مقايسه كردن خود با ديگران و ناديده گرفتن يا دستكم گرفتن داشته‌ها و دستاوردهاي‌مان است.

ريشه‌هاي مقايسه:

 

والديني كه مدام كودكان را از لحاظ هوش و استعداد، موفقيت در درس، ورزش، هنر، زيبايي و خصوصيات فيزيكي و اخلاقي و … با كودكان ديگر مقايسه مي‌كنند، آسيب زيادي به احساس كفايت،‌ارزشمندي و عزت‌نفس كودكان وارد مي‌كنند.

اين والدين معمولا تلاش دارند كودكان را وارد فضاي رقابتي نموده و آنها را وادار نمايند كه به ايدآل‌هاي موردنظر والدين دست يابند. لذا از همان اوان كودكي احساس رقابت، حسادت، خشم، كمال‌طلبي و نارضايتي را در آنها برانگيخته و تقويت مي‌كنند و اين رويه غلط توسط مدارس و جامعه رشد و تداوم پيدا مي‌كند.

راهكارهای پیشگیری و رهایی از مقایسه ناسالم:

آگاهی و تغییر رویکرد والدین و مدرسه:

والدين نسبت به اثرات سوء و آسيب‌هاي اين نوع نگرش و رفتارها بر كودكان آگاه‌تر شده و به جاي مقايسه و تحقير فرزندان، آنها را تشويق و تحسين نمايند و به ويژگي‌ها، استعداد و توانمندي‌هاي خاص فرزندان توجه نموده و براي تقويت و رشد سالم آنها تلاش كنند.

در مدارس سيستم مشاركتي و مسئوليت مدار جايگزين سيستم رقابتي و مقايسه دانش‌آموزان شود. مدرسه به محلي براي آموختن و تمرين مهارت‌ها و ارزش‌هاي زندگي مثل همدلي، ياري، دوستي، احترام و مشاركت تبديل شود.

شكرگزاري:

نسبت به داشته‌ها، نعمت‌ها، توانمندي هاي خود آگاه شده و درباره آنها تامل كنيد و از بابت آنها شكرگزار و قدردان باشيد.

دفترچه كوچك شكرگزاري براي خود تهيه و از بابت هرآنچه در زندگی‌تان شکرگزار هستید، یادداشت روزانه برداشته و هرازگاهی آنها را مرور کنید.

فعال باشيد:

فعاليت به جاي ركود مي‌تواند ما را از توجه افراطي به زندگي ديگران و مقايسه دائمي برهاند.

زمان خود را با برنامه‌هاي مفيد پر كنيد، براي مثال در اوقات فراغت ورزش يا پياده‌روي نماييد، مطالعه كنيد، در گروه‌هاي فرهنگي و دوستانه سالم عضو شويد،‌ موسيقي گوش دهيد و يا كارهاي هنري انجام دهيد.

فعاليت جديدي بياموزيد يا مهارتي را ارتقا دهيد. اين كار اعتمادبنفس شما را تقويت مي‌كند.

از فضاي مجازي هوشمندانه استفاده نماييد:

به تعقيب افراد و مطالب مفيد بپردازيد، از تعقيب افرادي كه در حال نمايش زندگي لوكس و خوشبختي بي‌نقص خود هستند،‌ دوري كنيد.

ساعات پرسه زدن در فضاي مجازي را كوتاه و مديريت كنيد.

خودتان را با خودتان مقايسه كنيد يا مقايسه خود با ديگران براي الگوبرداري و انگيزه‌بخشي باشد:

هرازگاهي پيشرفت و دستاوردهاي‌تان را بررسي و ارزيابي كنيد، رشد خود را بسنجيد و به دستاوردهاي افراد موفق در حوزه‌هاي مدنظرتان براي انگيزه‌بخشي و الگوبرداري توجه نماييد و اهداف‌تان را متناسب با توانمندي‌ها و نتايج اين ارزيابي‌ها تعديل كرده و دوباره بنويسيد.

اهداف خود را به گام‌هاي كوچك تقسيم كنيد:

از تقسيم اهداف كلي به جزئي‌تر كه احتمال موفقيت شما در آنها بيشتر باشد، استفاده كنيد.

بعد از هر موفقيت، به خودتان تبريك گفته و جشن كوچكي براي خودتان بگيريد.

سپس به پله بعدي برويد و گام‌به‌گام مسير رسيدن به اهداف خود را طي كنيد.

از روانشناس و مشاور كمك بگيريد:

اگر بسيار درگير مقايسه منفي خود با ديگران و رقابت ناسالم هستيد و اين طرز نگرش و زندگي شما را آزار مي‌دهد و باعث ايجاد ناراحتي و رنج شما شده و روي روابط شما نيز اثر منفي گذاشته،‌ از كمك متخصصين استفاده كنيد تا مشكل خود را حل نماييد.

سحر فیضی

 

 

 

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط